Een mooi voorbeeld van thematisch werken en lerend spelen in groep 1-2
Dit gebeurt volgens de drie V’s.
Verkennen is kijken en luisteren naar wat de kinderen doen en zeggen.
Je verkent waarmee en wat de kinderen spelen. Waar ligt hun betrokkenheid? Wat vinden ze interessant?
Verbinden houdt in dat je aansluit bij het spel en de beleving van de kinderen zonder daar iets aan te willen veranderen. Je stapt in hun doen-alsof wereld en neemt een passende rol aan. Je voegt je in hun spel: ‘Mmm, wat ruikt het eten lekker.’ Dit is een open bewering die interesse toont in wat het kind doet en kansen biedt voor interactie. En je kijkt of je kinderen aan elkaar kunt verbinden, zodat er ook onderlinge interactie kan ontstaan.
Verrijken betekent dat je het spel verdiept of iets nieuws toevoegt om de betrokkenheid te verhogen. Je maakt het spel rijker en uitdagender voor de kinderen. ‘Oei, het pannetje wordt erg warm’, terwijl je snel je handen wegtrekt bij het pannetje. Je verrijkt spel en taal als dat nodig is op momenten dat de betrokkenheid van kinderen afneemt, of omdat zich heel natuurlijk kansen aandienen om het spel te verrijken. Vaak nemen kinderen zelf al initiatief: gebruik dat, ga daarin mee. Als dat niet gebeurt, dan kun je zelf iets inbrengen en observeren of de kinderen dat interessant vinden.
#thematischwerken #lerendspelen #groep12