Groep 1-2
juf Marjon staat maandag t/m vrijdag voor de groep. Je leert door te spelen
De leerlingen leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. De leerlingen kunnen spelen in verschillende hoeken. De leerkracht observeert het spel van de leerlingen en creëert spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de leerlingen, zodat iedere leerling tot optimale groei komt. Hierbij is aandacht voor rekenen, taal en woordenschat. De leerkracht begeleidt het spel, waardoor de spelkwaliteit wordt vergroot. Dit wordt gedaan door een rijke, uitdagende leeromgeving te creëren en het stimuleren van het taalgebruik en de interactie tussen leerlingen. Jonge kinderen hebben veel ruimte en aandacht nodig om te bewegen en zich motorisch te kunnen ontwikkelen. Spel is de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind.
In groep 1-2 spelen en leren de jongste en oudste kleuters met en van elkaar. Deze samenstelling vergroot de ontwikkeling van leerlingen en stimuleert de sociale vaardigheden. In groep 1-2 is er veel aandacht voor het vergroten van de zelfstandigheid. De leerlingen in groep 1-2 ontdekken en leren op spelenderwijs. Er worden betekenisvolle activiteiten aangeboden die de leerlingen op speelse wijze voorbereiden op het taal-, reken- en schrijfonderwijs in groep 3. De leerlingen werken in groep 1-2 zowel aan verplichte- als keuzeopdrachten. Op deze wijze wordt de autonomie van leerlingen vergroot en leren leerlingen zelf keuzes te maken. De opdrachten die worden aangeboden passen bij het thema en doen een beroep op meerdere vaardigheden van de leerling. Niet alle leerlingen leren op dezelfde wijze. De ene leerling heeft een voorkeur voor talige activiteiten, de andere is meer gericht op bijvoorbeeld bewegen, ruimtelijk inzicht of muziek. Daarnaast werkt de ene leerling graag samen en werkt de andere leerling liever alleen. Door de verscheidenheid van het onderwijsaanbod in groep 1-2 sluiten we optimaal aan bij de onderwijsbehoefte van de individuele leerling. |

Nieuwsgierig en verwondering
Op het puntje van hun stoel zaten de kleuters bij juf Marjon in de klas. Wat lag er onder het kleed. Om de beurt mochten zij kijken en iets pakken. Het bleken muziekinstrumenten te zijn. De gekozen instrumenten werden besproken en er werd natuurlijk ook geluisterd naar het geluid…